دانش

مطالب علمی، سرگرمی و معما های مختلف

دانش

مطالب علمی، سرگرمی و معما های مختلف

نکته مهم در مورد منابع بکار رفته در این بلاگ: معماهای معرفی شده در این بلاگ اکثرا از منابع اینترنتی دیگر گرفته شده است و در این بلاگ بصورت ترجمه شده، و تعدیل شده مطابق با فرهنگ ایرانی و همراه با تصاویر کمکی ارائه شده است. با توجه به اینکه برای هر کدام از موضوعات منابع متعددی قابل ذکر است و بدرستی روشن نیست که نویسنده اصلی هر مطلب کدام منبع است، از ذکر منبع آنها خودداری شده است. این موضوع نباید موجب این تصور گردد که نویسنده و ابداع کننده این معماها خود اینجانب بوده است. در موارد خاصی که منبع کاملا مشخص بوده است آن منبع ذکر شده است.

پیام های کوتاه
آخرین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

۳ مطلب در مهر ۱۳۹۷ ثبت شده است

۲۵
مهر

هدف از این برنامه آشنائی با مفاهیم واژه ها و ترکیب پسوند ها و پیشوند های رایج در زبان پارسی از طریق بازی با واژه های می باشد. کار کردن با این برنامه بسیار ساده است. در صفحه اصلی تعدادی واژه بصورت جدول نمایش داده شده اند. عنوان هر ستون کلید آن ستون می باشد یعنی نشان دهنده نوع واژه هائی است که در آن ستون باید باشد. شما باید باتوجه به عنوان هر ستون واژه های مربوطه را در آن ستون قرار دهید. برای جابجا کردن واژه ها، کافی است که آنها را لمس کرده و به محل جدید حرکت دهید و آن را بر روی یک واژه دیگر بیاندازید. در این صورت محل دو واژه با هم عوض میشود.
عناوین نشان داده شده در بالای هر ستون به چهار نوع تقسیم میشود: نوع اول واژه های هم طبقه را تشکیل میدهد. مثلا اگر عنوان ستون واژه شغل بود، شما باید واژه هائی که نوعی شغل می باشند را در آن ستون قرار دهید. نوع دوم سر ستون پیشوند است که بصورت یک واژه وبدنبال آن سه نقطه نشان داده میشود. مثلا اگر رنگ ... بالای یک ستون بود شما باید واژه هائی که رنگ میتواند قبل از آنها قرار گیرد و معنی داشته باشد را در آن ستون قرار دهید مانند واژه باخته که واژه رنگ می تواند قبل از آن قرار گیرد و واژه جدید رنگباخته را تشکیل دهد. نوع سوم سرستون پسوند است که بصورت سه نقطه و سپس یک واژه پسوندی است. درست به مانند پیشوند، در اینجا نیز شما باید بدنبال واژه هائی که می تواند قبل از آن واژه پسوند قرار گیرد بگردید. نوع چهارم سر ستون بصورت مجهول است که در آن از علامت ؟ استفاده شده است و با هر کدام از سه نوع فوق می تواند باشد. نوع آخر سر ستون هنگامی است که گزینه لغات بی ربط (یا اصافی) فعال باشد. در این صورت تعدادی از واژه ها بدون کاربرد هستند و باید همه آنها را در ستونی که با سطل زباله مشخص شده است جمع کرد.
بسته به درجه سختی بازی، ممکن است یک یا چند سرستون بصورت مجهول نمایش داده شود. در این جا شما باید ابتدا ستون های معلوم را حل کنید و سپس از روی واژه های باقی مانده عنوان سرستون را حدس بزنید و ستون آن را تکمیل کنید. معمولا اگر بیش از یک ستون مجهول باشد، درجه سختی بازی زیاد میشود. در صورتی که نتوانستید عنوان ستون را حدس بزنید می توانید انگشت خود را بر روی واژه مجهول (علامت سؤال) گذاشته و نگه دارید تا واژه آشکار شود.
با زدن دکمه تنظیمات (به شکل چرخ دنده) وارد صفحه تنظیمات میشود. تعداد ستون ها و ردیف های جدول واژه ها و درجه سختی بازی را در اینجا میتوانید تنظیم کنید.
در صفحه اصلی دکمه هائی برای شروع بازی جدید، از سر گیری بازی جاری، و آشکار ساختن جواب بازی وجود دارد.

۰۴
مهر

در تصویر فوق سه ستون متشکل از ۶، ۷، و ۱۱ سکه وجود دارد. با جابجائی آنها سکه ها را به سه گروه هشت تائی تقسیم کنید. تنها قانونی که باید رعایت کنید این است که تعداد سکه هائی که روی هر ستون می گذارید درست برابر با تعداد سکه های آن ستون باشد. اما هر تعداد سکه که بخواهید از روی یک ستون می توانید بردارید. مثلا شما می توانید شش سکه از روی ستون یازده تائی بردارید و بر روی ستون شش تائی قرار دهید.

و نکته مهم: شما باید در سه حرکت این کار را انجام دهید

۰۴
مهر

در تصویر فوق با جابجا ئی مهرهای رنگی سعی کنید حداکثر در هشت حرکت رنگهای یکسان را کنار هم قرار دهید.

۱ - حرکت هر مهره فقط بصورت رفتن به خانه خالی (دایره توخالی) است. سپس جای مهره حرکت داده شده خالی میشود و مهره دیگری میتوان به سوی آن حرکت داد.

۲ - حرکت مهره ها فقط در طول ردیف افقی و دو ردیف مایل امکان پذیر است.