دانش

مطالب علمی، سرگرمی و معما های مختلف

دانش

مطالب علمی، سرگرمی و معما های مختلف

نکته مهم در مورد منابع بکار رفته در این بلاگ: معماهای معرفی شده در این بلاگ اکثرا از منابع اینترنتی دیگر گرفته شده است و در این بلاگ بصورت ترجمه شده، و تعدیل شده مطابق با فرهنگ ایرانی و همراه با تصاویر کمکی ارائه شده است. با توجه به اینکه برای هر کدام از موضوعات منابع متعددی قابل ذکر است و بدرستی روشن نیست که نویسنده اصلی هر مطلب کدام منبع است، از ذکر منبع آنها خودداری شده است. این موضوع نباید موجب این تصور گردد که نویسنده و ابداع کننده این معماها خود اینجانب بوده است. در موارد خاصی که منبع کاملا مشخص بوده است آن منبع ذکر شده است.

پیام های کوتاه
آخرین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات

N-Back ورزشی مفید برای مغز

جمعه, ۲۵ مرداد ۱۳۹۲، ۰۲:۳۰ ب.ظ

N-Back نوعی ورزش ذهنی برای افزایش حافظه عملیاتی یا Working Memory می باشد. با تمرین مستمر حتی ضریب هوشی نیز افزایش می یابد.در این ورزش که اکثرا با استفاده از یک نرم افزار کامپیوتری انجام می شود یک سری تحریکات دیداری یا شنیداری به فرد وارد می شود. به عنوان مثال تصویری را به وی نشان می دهند و یا صدائی را به گوش وی می رسانند. فرد می بایست بیاد بیاورد که آیا تحریک فعلی با تحیریک N حرکت قبل آیا مطابقت دارد یا خیر. هر چه N بزرگتر باشد تمرین سخت تر است. معمولا N یک الی سه می باشد. یکی از شایعترین روش انجام آن این است که در هر حرکت مربعی را به فرد نشان میدهند و وی باید بیاد بیاورد که آیا N حرکت قبل مربع مذکور در همان موقعیتی بوده است که اکنون وجود دارد یا خیر. همزمان تحریک شنیداری نیز وارد می شود مثلا یکی از حروف الفبا گفته می شود و فرد باید بیاد بیاورد که آین حرف همان حرفی است که N حرکت قبل گفته شده است یا خیر. بنابراین بسته به ترکیب مختلف جوابهائی که فرد ممکن است بدهد، چهار حالت ممکن است (برای تحریک دیداری + شنیداری)

۱ - تظابق محل تصویر

۲ - تطابق حرف اعلام شده

۳ - هردو

۴ - هیچکدام

برای اینکه فرد راحت تر پاسخ دهد به ازای هر محرک یک دکمه در اختیار وی قرار می دهند. در صورت تطابق محرک دکمه مربوط به آن محرک توسط فرد فشرده می شود. بنابراین برای باسخ به حالات فوق فرد می بایست به یکی از روش های زیر عمل کند

۱ - تظابق محل تصویر = فشردن دکمه مربوط به تصویر

۲ - تطابق حرف اعلام شده = فشردن دکمه مربوط به حرف

۳ - هردو = فشردن هر دو دکمه

۴ - هیچکدام = عدم واکنش


هرچه تعداد محرک ها بیشتر شود تمرین سخت تر می شود ولی معمول دو محرک یکی دیداری و دیگری شنیداری می باشد. ولی می توان از دو تحریک دیداری مانند موقعیت شکل و رنگ آن و سایر ویژگی ها استفاده کرد.
نرم افزار ها متعددی برای انجام این تمرین وجود دارد. همچنین امکان انجام آن بصورت آن لاین نیز وجو دارد. برای این کار عبارت Brain N-Back را د اینترنت جستجو کنید. یکی از بهترین نرم افزار های دسک تاپ برای این تمرین Brain Workshop است که به زبان پایتون نوشته شده و متن باز است. برای سیستم آندروئید نیز نرم افزارهای مشابهی وجود دارد که یکی از آنها Brain N-Back می باشد.

تا کنون تحقیقات منعدی در مورد تاثیر این ورزش ذهنی بر روی حافظه عملیاتی و ضریب هوش صورت گرفته است که تاثیر قطعی این ورزش را نشان داده است. بحث بسیار مفصلی در مورد این ورزش ذهنی در Dual N-Back FAQ ارائه شده است که برای اطلاعات بیشتر می توانید به آن مراجعه کنید.

نظرات  (۲)

سلام . اگه میشه لینک دانلود برنامه n back رو هم قرار بدین.
ممنون
لینک دانلود nback
http://brainworkshop.sourceforge.net

برای اندروئید
https://play.google.com/store/apps/details?id=phuc.entertainment.dualnback